lørdag 23. mai 2009

4. April: Sunni, Sjia og Sufismen er ulike retninger innenfor Islam. Forklar disse.

SJIA MUSLIMENE: fant sine ledere blant Mohammeds etterfølgere og byttet ut kalif tittelen med imam, som betyr leder. Ali, Hasan og Husain ble regnet som de 3 første imamene. Imamene ble sett på som en inspirert leder som kunne få og formidle ny innsikt, selv om han ikke var en ny profet. Sjia fikk også egne høytider, den viktigste av denne var Ashura. Det er den høytiden da minnes sjiamuslimene slaget ved karbala hvor den tredje imamen Hussain ble drept. Denne høytiden markeres like etter nyttår, en måneds tid etter pilgrimsreisen.
Sjia splittet opp i flere grupper – hvor den grunnleggende årsaken til uenigheten lå i ”hvem var den rettmessige imamen?”. Imamen skulle utpekes av sin forgjenger, og noen ganger ble det uenighet om hva som var forgjengerens siste vilje.
Hovedretningen innen sjia kalles tolver – retningen à hvor det er 12 imamer som sto fram à den 12 imamen skjulte seg umiddelbart etter han hadde tiltrådt, og den siste tiden kommuniserte han med den troende gjennom en serie mellom menn à I dag er den 12 imamen kalt den store skjul og er uten kontakt med den troende à statsreligion i Iran men finnes også i Irak og Aserbajdsjan.
Sjuer - retningen à ”hvem var den sjuende imamen?” à holder på Ismail/ Ismali à mener en viktig del av islams lære formidles gjennom en hemmelig overlevering som bare de innvidde kjenner til. à utbredt på det Indiske subkontinentet.

SUNNI MUSLIMENE: 85 % av alle muslimer hører til sunniretningen. Ikke delt opp i nye konfesjoner grunnet en metode utviklet på 800 – tallet à den lærde Ash – shafi la fram et forslag om felles måte å arbeide på = utforming av islams lære og lovregler fra fire kilder; koranen, Muhammed sunna, enighet og analogi(samsvar med noe annet)
- koranen var selvskrevet – regnes som evig og uskapt.
- Muhammeds sedvane(sunna) forpliktende for muslimer
- Hvis de troende var enige i en sak så kunne man regne enigheten i en sak som en garanti for at man skjønte sikkert Allahs vilje.
- Når nye problemstillinger dukket opp så kunne man forsøke å løse disse med etablert lære.


SUFISMEN: Er navnet på den Islamske mystikken og den oppstod som en reaksjon på de lærdes sterke fokus på formuleringen av den rette lære og de rette lovbestemmelsene. Og la hovedvekten på opplevelsesdimensjon. De utviklet ulike former for meditasjon som skulle bringe dem i direkte kontakt med Allah, og forene dem med han. De mediterte gjerne over en eller flere av Allahs 99 navn og regnet med at det brakte dem i nær kontakt med Allah selv.

Ingen kommentarer: